TY - JOUR ID - 39852 TI - برساخت اجتماعی و تجربه شخصی شهروندان سنندجی از بحران هویتی و قومیتی JO - مطالعات فرهنگی و ارتباطات JA - JCSC LA - fa SN - 2008-5575 AU - محمدی, کاوه AU - قاسمی, زهرا AU - وکیلی, نجمه AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز AD - استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی AD - مدیر گروه مشاوره و فلسفه تعلیم تربیت،دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد تهران مرکز،تهران،ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 16 IS - 58 SP - 221 EP - 249 KW - قومیت KW - هویت KW - مسایل قومی KW - بحران هویتی KW - سنندج DO - 10.22034/jcsc.2020.93104.1707 N2 - در اغلب جوامع چند قومی مسایل قومی اگر مساله اول آن جوامع نباشند، حتما یکی از دغدغه‌های آن نظام اجتماعی به شمار می رود. بر همین اساس این پژوهش با هدف مطالعه کیفی به برساخت اجتماعی و تجربه شخصی شهروندان سنندجی از بحران هویتی و قومیتی می پردازد. روش این پژوهش کیفی از نوع گراندد تئوری و داده‌های کیفی به منظور کشف مدلی برای تبیین بحران هویتی و قومیتی در کردستان جمع آوری شده است. به طور کلی می‌توان گفت نظرات کارشناسی اساتید، خبرگان و کارشناسان سنندجی بهترین راهبرد برای تبیین بحران هویتی و قومیتی در کردستان هستند. تحلیل نتایج 15 مصاحبه عمیق بر اساس سه مرحله کدگذاری با بیش از 304 گزاره معنادار، 270 مفهوم و 22 مقولۀ فرعی و 9 مقوله اصلی و یک مقوله هسته به دست آمد. 9 مقوله به دست آمده شامل؛ نادیده‌انگاری اقوام، خلأ قانونی، ضعف ‌نهادی، بی‌عدالتی، سیاسی‌انگاری، سوءمدیریت مسایل قومی، امحای هویتی اقوام، تجزیه طلبی و رخ‌نمایی هویت قومی است که با انتزاع بیشتر این مقولات در مرحلۀ کدگذاری گزینشی، یک مقوله هسته به نام «نادیده‌انگاری قانونی اقوام در یک ضعف نهادی با ترکیب بی عدالتی موجود در بستر سیاسی‌انگاری عامل بحرا‌ن‌های هویتی و قومیتی هستند که با راهبرد امحای هویتی اقوام و سوءمدیریت مسایل قومی به پیامدهایی چون تجزیه طلبی و رخ‌نمایی هویت قومی منجر می‌شود که می‌تواند همه مباحث اساتید، خبرگان و کارشناسان مسایل قومی را در مورد بحران‌های هویتی و قومی در کردستان تحت پوشش قرار دهد. UR - https://www.jcsc.ir/article_39852.html L1 - https://www.jcsc.ir/article_39852_a6ca106d5673ef2e75c8f79e9e1d7955.pdf ER -