TY - JOUR ID - 254197 TI - تحلیل داده‌های حذف شده کاربران منتسب به ایران توییتر در بازه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا JO - مطالعات فرهنگی و ارتباطات JA - JCSC LA - fa SN - 2008-5575 AU - خانیکی, هادی AU - رستگار, علی AU - رحمانی زاده دهکردی, حمیدرضا AD - استاد گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشجو/ دانشگاه علامه طباطبایی AD - استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2022 PY - 2022 VL - IS - SP - EP - KW - تحلیل شبکه اجتماعی KW - رسانه اجتماعی KW - توییتر KW - انتخابات KW - خبر جعلی DO - 10.22034/jcsc.2022.550364.2546 N2 - توییتر از مهر ۱۳۹۷ به حذف محتوای هزاران کاربر منتسب به ایران، روسیه، چین، ونزوئلا، بنگلادش، کاتالونیا، عربستان سعودی، اکوادور، امارات متحده عربی، مصر و اسپانیا پرداخته است. در آخرین مرتبه توییتر در فوریه ۲۰۲۱ داده‌های حذف شده ۲۳۸ کاربر منتسب به ایران را در تاریخ دسامبر ۲۰۲۰ منتشر کرده است. هدف از حذف این داده‌ها جلوگیری از تلاش ایران برای اثرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بیان شده بود. در این مقاله پس از بررسی ادبیات موجود دربارة چگونگی تولید و نشر اخبار جعلی توسط انسانها و ماشینها، به شیوه‌های تشخیص ماشینی این محتوا می‌پردازیم. سپس با استفاده از داده‌های منتشر شده از ۲۳۸ کاربر حذف شدة منتسب به ایران توییتر در بازه دسامبر ۲۰۲۰، بررسی می‌کنیم که توییتر چه معیارهایی را برای تشخیص و حذف این داده‌ها به کار برده است؟ آیا میان نام و محتوای این کاربران اشتراک سبکی وجود دارد؟ شبکة روابط کاربران حذف شده چگونه بوده است؟ چه میزان از توییتهای منتسب به ایران فارسی است؟ چه میزان از آنها غیر فارسی و با هدف اثرگذاری بر مخاطب غیر ایرانی است؟ نتیجه نشان داد که شبکه روابط مشخصی میان کاربران حذف شده وجود دارد. همچنین تعدادی از این کاربران ادعای UR - https://www.jcsc.ir/article_254197.html L1 - ER -