TY - JOUR ID - 253428 TI - شیفتگی مخاطبان نوجوان به انیمیشن‌های خارجی JO - مطالعات فرهنگی و ارتباطات JA - JCSC LA - fa SN - 2008-5575 AU - مهدی زاده, سیدمحمد AU - رضوان نیا, عاطفه AD - دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی، گروه ارتباطات AD - دانشجو دکترا رشته علوم ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبایی. Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 18 IS - 69 SP - 133 EP - 168 KW - شیفتگی KW - انیمیشن KW - همذات‌پنداری KW - تعامل فرااجتماعی KW - مخاطب DO - 10.22034/jcsc.2021.534285.2431 N2 - پژوهش حاضر نقش سه عامل پیام ادراک‌شده، واقعیت مفهوم‌شده و باورهای مخاطب را در ارتباط با شیفتگی و از طریق سنت کیفی و روش مصاحبه عمیق بررسی کرده است. مطالعه واکنش 13 نوجوان دختر و پسر ایرانی 13 تا 18سال به چند مضمون انیمیشنی نشان داد که 1-معنای واقعیت برای هر مخاطب متفاوت است؛ بنابراین واقعیت داشتن یا نداشتنِ محتوا، به تنهایی نمی‌تواند، عامل اصلی شیفتگی باشد. 2. مرز بین درون‌فکنی باورهای روایی و فرافکنی باورهای خود به محتوای انیمیشنی بسیار نامشخص و محو است؛ به‌این ترتیب نمی‌توان با قطعیت گفت که مخاطب تحتِ تأثیر شیفتگی نسبت به محتوا، باورهایی را درونی کرده است 3. بین باورهای مخاطب و واقعیت مفهوم‌شده ارتباط وجود دارد. انعکاس باورهای مخاطب در محتوای انیمیشنی، میزان واقع‌نمایی آن را بیشتر می‌کند. باورهای مخاطب و واقعیت مفهوم شده با ادراک مخاطب از محتوا ارتباط دوسویه دارد و هر یک دیگری را تقویت می‌کند. در نهایت، هسته اصلی شیفتگی نسبت به محتوای تخیلی، مخاطب با تمامِ ویژگی‌های روانی، جمعیت‌شناختی و فرهنگی اوست. UR - https://www.jcsc.ir/article_253428.html L1 - https://www.jcsc.ir/article_253428_b42965664f3cbd424e80820ca1e7555e.pdf ER -