TY - JOUR ID - 244849 TI - رویکردها و سیاستهای صدا و سیما در تولید گفتگوهای دینی تلویزیونی JO - مطالعات فرهنگی و ارتباطات JA - JCSC LA - fa SN - 2008-5575 AU - منتظرقایم, مهدی AU - معتمدی, بشیر AD - عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه تهران. AD - استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (نویسندة مسئول) Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 17 IS - 64 SP - 67 EP - 98 KW - صدا و سیمای ج.ا.ایران KW - ‌ تلویزیون KW - هژمونی KW - گفتگو KW - برنامه‌های دینی DO - 10.22034/jcsc.2021.102509.1829 N2 - در این مقاله تلاش شده است که از میان سه منظر برای بررسی تلویزیون یعنی مخاطبان، محتوای برنامه و نظام تولید، با بررسی نظام تولید برنامه های دینی تلویزیون، سیاستها و رویکردهای تولید برنامه های گفتگوی دینی آشکار گردد. بستر یا چارچوب نظری این بررسی نیز تئوری هژمونی است که کنترل از طریق اجماع فرهنگی را حتی در برنامه‌های گفتگو که امکان طرح نظرات مختلف باید فراهم شود، پی می گیرد. روش نیل به این مقصود، مطالعه کیفی است که با دست اندرکاران تولید برنامه های دینی در سطوح مختلف مصاحبه عمقی صورت گرفته است تا از مجموع آن بتوان به چشم اندازی در این رابطه دست یافت. از مجموعه مباحث می توان نتیجه گرفت که در برنامه های گفتگوی دینی تلویزیون ایران، هدف‌گذاری، طراحی و کارشناسان میزگرد به گونه‌ای است که همگی به تثبیت هژمونی مورد نظر بینجامد و اجازة خدشه بر آن داده نشود که البته با معیارهای اسلامی گفتگو نیز مطابقت ندارد. UR - https://www.jcsc.ir/article_244849.html L1 - https://www.jcsc.ir/article_244849_c7d1ed71ee3a51fa6b50f39ce98ed6d7.pdf ER -