TY - JOUR ID - 244312 TI - منطق فرهنگی انتخاب بی تفاوتی اجتماعی در افراد طبقه متوسط تهران JO - مطالعات فرهنگی و ارتباطات JA - JCSC LA - fa SN - 2008-5575 AU - علمدار, فاطمه سادات AU - جوادی یگانه, محمدرضا AU - رحمانی, جبار AU - محسنی تبریزی, علیرضا AD - دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران AD - دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران AD - استادیار موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم AD - استاد گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 17 IS - 64 SP - 11 EP - 38 KW - بی‎تفاوتی‎اجتماعی KW - روش شناسی مردم KW - گارفینکل KW - زندگی روزمره KW - منطق فرهنگی DO - 10.22034/jcsc.2021.70137.1413 N2 - انسان ها در زندگی روزمره‎شان در موقعیت‎های تعاملی متعدد و متنوعی قرار می‎گیرند و در هرکدام از این موقعیت‎ها با پشتِسر گذاشتن فرایندهایی تصمیم می‎گیرند که چه واکنشی نشان دهند.انتخابِ‎کنشیِ یک کنش‎گرِ نوعی،در یک موقعیت تعاملی،به سه عامل اصلی یعنی ویژگی‎های شخصیتی کنش‎گر،موقعیت‎اجتماعی او و پیشینة فرهنگی‎اش، بستگی دارد.این مقاله درصدد است تا در چارچوب رویکرد روش شناسی مردم و با استفاده از ابزار مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته و مطالعات اسنادی، نشان دهد که چگونه زنان و مردان طبقه متوسط ساکن شهر تهران که بین 30 تا 40 سال سن دارند، در زندگی روزمره و در جریان تعاملات‎شان با دیگران، تصمیم می‏گیرند که نسبت به یک وضعیت نامطلوب خاص «بی‎تفاوت» باشند و نسبت به وضعیت دیگر بی تفاوت نباشند.یافته ها نشان داد که منطق انتخاب بی‎تفاوتی در میان مصاحبهشوندگان،حول سه مسئلة اصلی یعنی مسئلة تشخیص(حق/باطل)؛ مسئلة مصلحت(بقا/ویرانی) و مسئلة نتیجه(اثربخشی/بیهودگی) صورت بندی می‎شود.کشف فهم مشترک افراد از هرکدام از این مسائل، مدخلی برای کشف حوزه‎های تقابل نمادین فرهنگی مؤثر بر انتخاب بی‎تفاوتی در جامعه مورد مطالعه است. UR - https://www.jcsc.ir/article_244312.html L1 - https://www.jcsc.ir/article_244312_07f5060b2adddb7cddb4a7ca2d58a6d4.pdf ER -