TY - JOUR ID - 243951 TI - بررسی مقایسه ای نحوه پوشش اخبار جعلی با تاکید بر حوزه فرهنگی در هشت رسانه JO - مطالعات فرهنگی و ارتباطات JA - JCSC LA - fa SN - 2008-5575 AU - آذرخیل, محبوبه AU - نصرالهی, اکبر AU - مجیدی, نسیم AD - گروه فرهنگ و ارتباطات،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران. AD - گروه فرهنگ و ارتباطات،واحدتهران مرکزی،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران AD - گروه فرهنگ و ارتباطات واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - IS - SP - EP - KW - " اخبار جعلی" KW - " اخبار فرهنگی" KW - "پوشش خبری" KW - "رسانه " KW - "سایت های خبری " DO - 10.22034/jcsc.2021.115353.2017 N2 - بوم شناسی ارتباطی در ادوار گوناگون بارها شاهد حضور پدیده اخبارجعلی و نقش آن در شکل‌گیری وتغییر روند مناسبات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بوده که پیامدهایی نگران کننده نیز به‌دنبال داشته‌است . هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی ساختار و نحوه پوشش اخبار جعلی با تاکید بر حوزه فرهنگی در هشت رسانه ایران است . این پژوهش به روش تحلیلی- توصیفی و به شیوه تحلیل محتوا صورت گرفته و داده‌های آن به شیوه کتابخانه‌ای و مطالعه و بررسی اسناد و مدارک موجود، همچنین بررسی و تحلیل محتوای سایت‌های خبرگزاری‌ فارس ، باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه خبری تابناک ، پایگاه خبری عصر ایران، کانال های تلگرامی خبرفوری، اتاق خبر، روزنامه های همشهری و جام جم می‌ باشد. یافته های پژوهش نشان می‌دهد که از میان منابع خبری منتخب شده ی پژوهش، مولفه‌ی سینما با میانگین 3/69 بیشترین میزان پوشش اخبار جعلی را به خود اختصاص داده است. همچنین مولفه های رسانه با میانگین 3/21 و رادیو و تلویزیون با میانگین 2/73 بیشترین پوشش اخبار جعلی بکار رفته در منابع خبری منتخب بوده است. همچنین کتاب و کتابخوانی با میانگین 0/27 به عنوان کمترین پوشش خبری اخبار جعلی بکار رفته بوده است. UR - https://www.jcsc.ir/article_243951.html L1 - https://www.jcsc.ir/article_243951_ca2826c9dc591a9d7099a72e1484e2d9.pdf ER -