%0 Journal Article %T جامعه شناسی مصرف موسیقی %J مطالعات فرهنگی و ارتباطات %I انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات %Z 2008-5575 %D 2005 %\ 11/22/2005 %V 1 %N 4 %P 27-53 %! جامعه شناسی مصرف موسیقی %K موسیقی %K مصرف فرهنگی %K مصرف موسیقی %K سرمایه فرهنگی %K ذائقه موسیقیایی %R %X   یکی از دغدغه های نظری مهم در عرصه جامعه شناسی فرهنگ این است که چه عواملی نوع و میزان مصرف فرهنگی مردم را تعیین می کنند به میزانی که محصولات فرهنگی در جوامع افزایش می یابد و مصرف فرهنگی نقش  بیشتری  در خلق هویت ها و اقتصاد فرهنگ ایفاد می کنن، طرح این پرسش نیز اهمیت بیشتری میابد. به همین ترتیب  پاسخ به آن بخشی از تلاش ها برای روندنمایی تغییرات اجتماعی  و فرهنگی جامعه نیز هست. مقاله حاضر نیز به طرح این پرسش می پردازد نوع و میزان مصرف موسیقی تحت تاثیر چه عواملی است. برای پاسخ دادن به ان از منظر تحلیل طبقاتی به مصرف موسیقی نگریسته شده است. طبقه اجتماعی و سرمایه فرهنگی به عنوان دو متغییر کلیدی نظریه های کلاسیک تبیین مصرف فرهنگی طرح شده است و سپس بر مبنای مطالعه تجربی مصرف موسیقی در شهر تهران، تلاش شده است و سهم این عوامل در تبیین ذائقه موسیقیایی مشخص شود. در این مقاله براساس شواهد تجربی، نظرهای طبقاتی تبیین کننده ذائقه موسیقیایی نیز نقد  می شود. %U https://www.jcsc.ir/article_44606_661da9fdbef88bc16c8046c7f2e402aa.pdf