%0 Journal Article %T تأملی بر پرسشگری سقراطی و تفکر نقادانه در بازی های دیجیتال2 %J مطالعات فرهنگی و ارتباطات %I انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات %Z 2008-5575 %A خرمی نژاد, مهرنوش %A عشایری, حسن %A ابطحی, عطاءالله %A محمدخانی, کامران %A سلیمانی, ندا %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 16 %N 61 %P 121-150 %! تأملی بر پرسشگری سقراطی و تفکر نقادانه در بازی های دیجیتال2 %K آموزش کودکان و نوجوانان %K بازی های دیجیتال %K پرسشگری سقراطی %K تفکر نقادانه %K یادگیری فلسفی %R 10.22034/jcsc.2020.131584.2185 %X پرسشگری سقراطی پرسشگری ‌نظام‌مندی است که‌ازآن می توان برای بررسی اندیشه های پیچیده ، هدف‌های متعدد ، رسیدن به حقیقت چیزها ، حل مسائل و مشکلات ، معلوم ساختن مفروضات،واکاوی مفاهیم وتمیز آنچه می‌دانیم از آنچه نمی‌دانیم بهره گرفت. فرق میان پرسشگری سقراطی‌ با پرسشگری به معنای معمول این است که پرسشگری سقراطی روش-مند ، منظم‌وعمیق‌است وهمچنین برمفاهیم، اصول، نظریه ها، موضوعات و مشکلات اساسی تمرکز دارد.درطراحی بازی-های دیجیتالی با بهره‌گیری‌ازپرسشگری‌ سقراطی‌وابزارهای تفکرنقادانه وبارویکردکندوکاو پذیری، به‌کودکان‌ونوجوانان، واکاوی، روند استدلال وارزیابی‌تفکردیگران وچگونه اندیشیدن را می توان آموزش داد. در مطالعه ‌حاضر بنابر ماهیت موضوع، داده ها با استفاده ازروش کمی، پرسشنامه محقق ساخته وروشکیفی با رویکرد نظریه داده بنیاد یا گراندد تئوری و کدگذاری مصاحیه ها جمع‌آوری شده است‌. جامعه پژوهش حاضر شامل کودکان و نوجوانان 10تا 12 سال و 12 تا 14سال می باشد که محقق اقدام به مصاحبه‌ وتوزیع پرسشنامه کرده‌ورویکرد نقادانه‌آنان‌ در بازی دیجیتالی کلش آف کلنز تحلیل-شده وهمچنین در بخش بعدی این مقاله نتایج حاصل‌از مصاحبه های اساتید دانشگاه مورد عمق کاوی قرار گرفته است. به این ترتیب در مقاله حاضر به این نتیجه رسیده‌ایم که‌ دربازی‌های دیجیتالی به منظورپرورش‌توانایی پرسشگری کودکان ونوجوانان برای حل مسائل و تصمیم گیری، توجه به مؤلفه‌های تفکرنقادانه ضروری است. %U https://www.jcsc.ir/article_44473_735b9ad6edcfd992e9a25368877b4ee7.pdf