%0 Journal Article %T رسانه‌های نوین در برابر رسانه‌های جریان اصلی: عامل یا تشدیدکننده ضعف؟ بررسی اثرات فناوری‌های نوین بر مصرف رسانه‌های جریان اصلی %J مطالعات فرهنگی و ارتباطات %I انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات %Z 2008-5575 %A باستانی, سوسن %A خانیکی, هادی %A ارکان زاده یزدی, سعید %A جعفرزاده‌پور, فروزنده %D 2018 %\ 07/23/2018 %V 14 %N 51 %P 13-38 %! رسانه‌های نوین در برابر رسانه‌های جریان اصلی: عامل یا تشدیدکننده ضعف؟ بررسی اثرات فناوری‌های نوین بر مصرف رسانه‌های جریان اصلی %K رسانه‌های جریان اصلی %K رسانه‌های نوین %K قدرت %K نظام رسانه‌ای %K شبکه‌های اجتماعی %R %X بعد از انقلاب ارتباطات و اطلاعات و ظهور رسانه‌های نوین، انحصار رسانه‌های جریان اصلی از دست رفت و مخاطبان و بهره‌گیران از رسانه‌ها با ابزارهای متنوع‌تری برای برقراری ارتباط با جامعه روبه‌رو شدند. به نظر می‌رسد که رسانه‌های نوین رسانه‌های جریان اصلی را به حاشیه رانده‌اند یا دست‌کم قدرت آنها را کاهش داده‌اند. پژوهش حاضر، قصد دارد بررسی کند که تاثیر رسانه‌های نوین بر مصرف رسانه‌های جریان اصلی ایران چگونه بوده است. به همین منظور، محقق با استفاده از روش گراندد تئوری دست به مصاحبه عمیق با نخبگان زده است. نتیجه تحقیق نشان می‌دهد که رسانه‌های جریان اصلی نه به صرف دلیل ظهور رسانه‌های نوین تضعیف شده‌اند بلکه این رسانه‌ها در مسیر ضعف قرار داشته‌اند و رسانه‌های نوین این ضعف را تشدید کرده‌اند. مهم‌ترین نکته‌ای که تعداد چشمگیری از مصاحبه‌شوندگان به آن‌ها اشاره کردند، این بود که رسانه‌های نوین به‌خودی‌خود باعث نشدند که این اتفاق رخ بدهد و تنها نقش تشدیدکننده را بازی کرده‌اند. بااین‌حال، اغلب مصاحبه‌شوندگان معتقد بودند که به دلیل کاستی‌های رسانه‌های نوین، روزنامه‌نگاری حرفه‌ای از بین نخواهد رفت بلکه رسانه‌های ابزاری وابسته به بازیگران خارج از رسانه‌ها حیات خود را حفظ خواهند کرد و رسانه‌های مستقل به شکلی ضعیف‌تر از گذشته باقی خواهند ماند. اما درنهایت، کارکردهای روزنامه‌نگاری به‌عنوان یک خدمت عمومی با اختلال مواجه خواهد شد. %U https://www.jcsc.ir/article_32530_0fb698b018ce032a65a70bbd521ebbc6.pdf