%0 Journal Article %T بازنمایی سینمایی بافت سیاسی ایران؛ تحلیل گفتمان انتقادی فیلم «آژانس شیشه‌ای» %J مطالعات فرهنگی و ارتباطات %I انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات %Z 2008-5575 %A هاشم‌خانلو, محمدحسن %A بشیر, حسن %D 2023 %\ 11/22/2023 %V 19 %N 72 %P 253-278 %! بازنمایی سینمایی بافت سیاسی ایران؛ تحلیل گفتمان انتقادی فیلم «آژانس شیشه‌ای» %K آژانس شیشه‌ای %K بازنمایی %K تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف %K چپ سنتی %K راست سنتی %R 10.22034/jcsc.2020.109236.1931 %X مقاله‌ی حاضر با بهره‌گیری از چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف (که با سه مرحله‌ی توصیف، تفسیر و تبیین خود معروف است)، به بررسی بازنمایی بافت سیاسی در فیلم «آژانس شیشه‌ای» (حاتمی‌کیا، 1376) می‌پردازد و پس از معرفی گروه‌های سیاسی موجود در زمان تولید متن، در جهت مشخص کردن موضع‌گیری فیلم در میان گفتمان‌های رقیب‌شان را اقدام می‌کند.پس از تحلیل استخراج انواع گفتمان (و تفاسیر آنها از زمینه‌های موقعیتی و بینامتنی) و تبیین آنها، ادعا شده است که آژانس شیشه‌ای با یادآوری نقش «جناح چپ سنتی» در دهه‌ی اول بعد از انقلاب (مخصوصا در دفاع از کشور در مقابل دشمن خارجی بعد از تهاجم عراق)، به بازنمایی مظلومیت و حذف شدن اعضای آن از سال 68 به بعد می‌پردازد که «جناح راست سنتی» تسلط پیدا کرده و گروه‌های جدیدی از جمله «راست مدرن» و «چپ مدرن» در ایران پیدا شده‌اند. در نهایت این فیلم امید دارد طبقه‌ی حاکم، بازگشت چپ سنتی به قدرت را میسر کنند. %U https://www.jcsc.ir/article_244433_e9fa29d356032972fcd90cf669d90acd.pdf