@article { author = {Babaiefard, Asadollah and Heydarian, Amin}, title = {The Study of Internet impact on Cultural Capital of Students}, journal = {Cultural Studies & Communication}, volume = {15}, number = {56}, pages = {225-250}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {2008-5575}, eissn = {2717-2287}, doi = {10.22034/jcsc.2019.37361}, abstract = {This study investigates the impact of the Internet on Cultural Capital and creating Online Cultural Capital in Virtual Space. In this study, the theories of Manuel Castells and Howard Rheingold on Internet and Cyberspace and the theory of Pierre Bourdieu on Cultural Capital are used as Theoretical Frameworks of Research. The research method is Social Survey Method and studied statistical group is the students of Kashan State University and Kashan Medical Sciences University in 2013-14 academic year, that among them, using Cochran's formula, 380 people are selected, as the Sample Size. The results of this study Show that there is direct and significant correlations between the variable of Cultural Capital and various dimensions of using Internet, that is the variables of “Duration and extent of use of the Internet”, “Proficient in the use of internet”, “The Use of Internet Scientific Sites”, “The Use of Internet Art Sites”, “Shopping Internet Cultural Goods” and “The Use of Virtual Social Networks”. Also, the results of the Regression Analysis and Path Analysis shows direct impact of the variables of “Proficient in the use of internet”, “The Use of Internet Scientific Sites”, “Shopping Internet Cultural Goods” and “The Use of Internet Art Sites” on the variable of “Cultural Capital”.}, keywords = {Internet,Cultural Capital,Cultural Taste,Shopping Internet Cultural Goods,virtual social networks}, title_fa = {مطالعه‌ تأثیر اینترنت بر سرمایه‌ فرهنگی دانشجویان}, abstract_fa = {  این پژوهش به بررسی تأثیر اینترنت بر سرمایه‌ی فرهنگی و شکل‌گیری سرمایه‌ی فرهنگی آنلاین در فضای مجازی می‌پردازد. در این مطالعه از نظریه‌های مانوئل کاستلز و هوارد رینگلد در حوزه‌ی مطالعات اینترنت و فضای مجازی و نیز نظریه‌ی سرمایه‌ی فرهنگی پی‌یر بوردیو، به عنوان چهارچوب‌های نظری پژوهش، بهره گرفته شده است. روش این پژوهش از نوع پیمایش اجتماعی و جامعه‌ی آماری مورد بررسی آن دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 93-1392 بوده است که از میان آن‌ها تعداد 380 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. نتایج نشان می‌دهند که بین ابعاد گوناگون بهره‌گیری از اینترنت، یعنی «مدت و میزان استفاده از اینترنت»، «مهارت در بهره‌گیری از اینترنت»، «استفاده از سایت‌های علمی اینترنت»، «استفاده از سایت‌های هنری اینترنت»، «خرید اینترنتی کالاهای فرهنگی» و «استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی» با «سرمایه‌ی فرهنگی» رابطه‌ی معنادار و مستقیم وجود دارد. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی و تحلیل مسیر، تأثیر مستقیم متغیرهای «مهارت در بهره‌گیری از اینترنت»، «استفاده از سایت‌های علمی اینترنت»، «خرید اینترنتی کالاهای فرهنگی» و «استفاده از سایت‌های هنری اینترنت» بر «سرمایه‌ی فرهنگی» را نشان می‌دهد.}, keywords_fa = {اینترنت,سرمایه‌ی فرهنگی,ذائقه‌ فرهنگی,خرید اینترنتی کالاهای فرهنگی,شبکه‌های اجتماعی مجازی}, url = {https://www.jcsc.ir/article_37361.html}, eprint = {https://www.jcsc.ir/article_37361_c644a26798f2e1d8c4d770a83f404ba6.pdf} }