@article { author = {roozban, farnaz and damghanian, hosein and Farhangi, Ali Akbar and rastgar, abbas ali}, title = {Presenting and explaining organizational communication management model in the context of social networks}, journal = {Cultural Studies & Communication}, volume = {15}, number = {54}, pages = {103-126}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {2008-5575}, eissn = {2717-2287}, doi = {10.22034/jcsc.2019.35584}, abstract = {Many researchers have emphasised the importance of organizational communication, and this concept in various fields has been studied. In recent years, by the advent and increasing interest in social networks, corporate communication into a new realm entered but in studies and particularly in our country has been less studied. In this article, a model for communicational management has been presented focusing on the role of social networks in disrupting traditional organizational communication in governmental organizations. First, individual interviews were conducted with theoretical sampling. The results of the interviews were analyzed using the theme analysis method by MAXQDA software. Six variable were specified: effective organizational communication, cognitive capital, communication capital, reinforcement of group communication, reinforcement of interpersonal communication, and communication disturbance.25 dimensions were obtained; then, with the help of experts in a Delphi approach, the model was designed. This model is not only the basis for understanding communication management and media-based communication, but also greatly contributing to the organization's internal communication software.}, keywords = {Organizational communication management,Social networks,Intra-organizational communication,governmental organizations}, title_fa = {استخراج مدل مدیریت ارتباطات سازمانی در بستر شبکه های اجتماعی مجازی}, abstract_fa = {محققین زیادی بر اهمیت ارتباطات سازمانی تاکید داشته اند و این مفهوم در حوزه های مختلف بررسی شده است؛ اما در سال های اخیر، ظهور و افزایش علاقه مندی به شبکه های اجتماعی، ارتباطات سازمانی را به عرصه جدیدی وارد نموده است. در مطالعه حاضر با تمرکز به نقش شبکه های اجتماعی در برهم زدن ارتباطات سنتی در سازمان های دولتی، مدلی در زمینه مدیریت ارتباطات ارائه شده است. نخست با نمونه گیری نظری، مصاحبه های فردی انجام شد. مصاحبه ها به روش تحلیل تم به کمک نرم افزار مکس کیو دی ای تحلیل شد. شش متغیر، ارتباطات سازمانی اثربخش، سرمایه شناختی، سرمایه ارتباطی، تقویت ارتباطات گروهی، تقویت ارتباطات بین فردی و اختلال در ارتباطات احصا گردید که جمعا 25 بُعد به دست آمد؛ سپس به کمک خبرگان به روش دلفی مدل طرح گردید. این مدل نه تنها مبنایی برای شناخت ارتباطات و مدیریت ارتباطات مبتنی بر رسانه است بلکه تا حد زیادی در ساخت نرم افزارهای ارتباطی داخلی سازمان ها یاری می کند.}, keywords_fa = {مدیریت ارتباطات سازمانی,شبکه های اجتماعی,ارتباطات درون سازمانی,سازمان های دولتی}, url = {https://www.jcsc.ir/article_35584.html}, eprint = {https://www.jcsc.ir/article_35584_2a14f08a5cd0935d09e87f4f865e7453.pdf} }