@article { author = {afkhami, hoseinali and Alidadi, Masoud}, title = {Reflection on Oil Nationalization In Daily Kayhan, Etelaat (A Content Analysis of Daily Kayhan, Etelaat during Four weeks before and after the Event)}, journal = {Cultural Studies & Communication}, volume = {14}, number = {53}, pages = {323-340}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {2008-5575}, eissn = {2717-2287}, doi = {}, abstract = {This article will take a look at the historical-analytical review of the content of the newspaper Kayhan and Etelaat and their role in the national oil industry flow fitted. The press is one of the most important communication medium for contemporary fitted one on Iran, a trend that the high power to shape public opinion, yet fitted. During Iran's national oil industry, press-fitted as a rival organization operates without media-and public opinion have fitted shape. The parties each hand to publish a weekly newspaper set up news or fitted to suit your party intellectual framework. What this research investigated how the release of the national oil industry-related news on behalf of publications, because no party intellectual framework and to freely hand fitted to the news release. So we fitted with little content analysis of news content and information about two keyhan newspaper reviews.The research findings showed that the newspaper Kayhan newspaper, information in the four weeks before and after the Iranian national oil industry, the positive news release more fitted}, keywords = {Nationalization of Oil Industry,Iran Press,Kayhan,Etelaat}, title_fa = {بازتاب ملی شدن صنعت نفت در روزنامه‌های کیهان و اطلاعات (تحلیل محتوای مطالب دو روزنامه چهار هفته قبل و بعد از رویداد ملی شدن صنعت نفت)}, abstract_fa = {این مقاله با رویکرد تحلیلی- تاریخی به بررسی محتوای دو روزنامه غیر حزبی (مستقل) کیهان و اطلاعات و نقش آنها در جریان ملی شدن صنعت نفت می-پردازد. دو روزنامۀ سراسری که به علت استمرار در انتشار و استقلال نسبی به علت اتکا به درآمد آگهی‌ها از مؤثرترین رسانه‌های چاپی در تاریخ ایران معاصر بشمار می‌روند که از قدرت بالایی برای شکل‌دهی به افکار عمومی برخوردار بوده‌اند. در جریان ملی شدن صنعت نفت ایران، مطبوعات به عنوان نهاد رسانه‌ای بی‌رقیب و سازنده افکار عمومی عمل می‌کردند. شواهد تاریخی حاکی است که در این دوره اغلب احزاب هر کدام دست به انتشار هفته‌نامه یا روزنامه‌ای می‌زدند تا اخبار و رویدادها را با توجه به چارچوب فکری و ایدئولوژیک خود منتشر کنند.در این پژوهش با توجه به پیشنه این دو روزنامه غیر حزبی، نحوه انتشار و بازتاب مطالب خبری و تحلیلی مربوط به ملی شدن صنعت نفت با بهره‌گیری از روش تحلیل محتوای کمی بررسی می شود. جامعه آماری این تحقیق کلیه مطالب مربوط به مسائل ملی شدن نفت ایران در ماه‌های اسفند و فروردین سالهای 30-1329 در دورۀ نخست وزیری محمد مصدق را شامل می‌شود.یافته تحقیق نشان می‌دهد روزنامه اطلاعات، نسبت به روزنامه کیهان در چهار هفته قبل و بعد از روز (29 اسفند) ملی شدن صنعت نفت ایران، سوگیری مثبت‌تری در انتشار اخبار و رویدادها داشته است.}, keywords_fa = {ملی شدن صنعت نفت,مطبوعات ایران,کیهان,اطلاعات}, url = {https://www.jcsc.ir/article_34897.html}, eprint = {https://www.jcsc.ir/article_34897_5b7cdd55ffef51e4b0a50a376060e7b8.pdf} }