@article { author = {Eftekhar, Zohre and Ziaei, Soraya and Sharif moghadam, hadi}, title = {Influences of Information technologies on information seeking behavior of Seminary students: A Case Study}, journal = {Cultural Studies & Communication}, volume = {14}, number = {53}, pages = {130-145}, year = {2019}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {2008-5575}, eissn = {2717-2287}, doi = {}, abstract = {This paper aims to survey the current status of process information seeking behavior base on Information technology in Seminary. The method of this study is a survey with analytical approach. Data collection tools in this study was questionnaire and in order to assess validity (content), the views of Knowledge and Information Sciences expert’s assessment was used; and the questionnaire reliability was obtained by Cronbach alpha. Sampling is purposeful; the research population involves Female students in Seminary of Fars and Bushehr provinces. Descriptive and analytical statistical methods such as Spearman's correlation coefficient, Kruskal-Wallis and Friedman tests were utilized. The collected data analyzed with SPSS for Windows.The results showed that library, printing books, contribution in the classrooms or attending the workshops, is so important for research population. The Findings showed library (3.66), printing books (4.48), contribution in the classrooms or attending the workshops (2.18), conducting the researches (2.05), selected by research population for accessing and using information resources, crisis situation and research skills.}, keywords = {Information Technology,Information seeking behavior,Seminary,Fars and Bushehr}, title_fa = {مورد پژوهی اثرات فناوری‏های اطلاعاتی نوین بر رفتار اطلاع‏یابی طلبه‏ ها}, abstract_fa = {هدف این مقاله واکاوی ورود فناوری‌های اطلاعاتی تأثیرگذار بر اطلاع‌یابی در حوزه‌های علمیه است. نوع پژوهش کاربردی و روش اجرای آن پیمایشی بوده و از رویکرد تحلیلی استفاده‌شده است. شیوه گردآوری داده‌ها پرسشنامه است و روایی صوری ابزار توسط متخصصان تأیید گردید؛ همچنین از ضریب آلفای کرنباخ برای تأیید پایایی استفاده شد. در این پـژوهش از روش نمونه گیری چندمرحله ای استفاده شده است و در مجموع 313 نفر در استان‏های فارس و بوشهر جامعه پژوهش را تشکیل دادند. روش‏های آماری توصیفی و استنباطی به‌منظور تجزیه تحلیل داده‏ها به‌کاررفته و از نرم‌افزار آماری SPSS استفاده‌شده است. در این بخش ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون‏های فریدمن و کورسکال والیس به کار رفت. یافته‏های پژوهش حاکی از آن است که استفاده از کتابخانه با میانگین (66/3)، انتخاب کتاب‌های چاپی با میانگین (48/4)، شرکت در کلاس‏های درس یا کارگاه‏های آموزشی با میانگین (18/2)، انجام پژوهش با میانگین (05/2)، به ترتیب جهت دسترسی، انتخاب، رویارویی با موقعیت بحران و کسب مهارت‌های پژوهشی، توسط جامعه پژوهش در اولویت نخست قرار دارند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که میان رفتار اطلاع‌یابی جامعه پژوهش، با موقعیت مواجه با بحران رابطه منفی معنی‌دار و با مهارت‌های پژوهشی رابطه مثبت معنی‌دار وجود دارد.}, keywords_fa = {فناوری های اطلاعاتی,اطلاع یابی,حوزه های علمیه,استان فارس و استان بوشهر}, url = {https://www.jcsc.ir/article_34574.html}, eprint = {https://www.jcsc.ir/article_34574_4fe0902feca01a5137269ed31eed25a2.pdf} }