@article { author = {aminfard, ahmad}, title = {Appropriate Strategies to Improve Islamic Republic of Iran Media Diplomacy In line with Iran's Cultural Sustainable Development in the Post- JCPOA}, journal = {Cultural Studies & Communication}, volume = {14}, number = {50}, pages = {139-168}, year = {2018}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {2008-5575}, eissn = {2717-2287}, doi = {}, abstract = {Communication tools as cultural agents play an important role in shaping public opinion and mindsets. The developments in the West Asian region and the emergence of the ISI terrorist group, the coming of Donald Tramp as US President and the presence of the majority of Republicans in the Senate and Congressional congresses, and the rigorous rhetoric of neoconservatives towards Iran and the threat of a cancellation of the agreement by the Trump, have created a very profound advertisement for the general diplomacy of the Islamic Republic of Iran. The main goal of this paper is to achieve the most appropriate strategies to improve Islamic Republic of Iran media diplomacy in the Post- JCPOA. This research adapts the Delphi method and utilizes a three-step model program - Strategic David. Therefore, to achieve the research objectives, the experts' viewpoints were used. The result of the research show that the competitive strategies are the most appropriate strategies to improve Islamic Republic of Iran media diplomacy in the Post- JCPOA era .Finally, developed competitive strategies were prioritized. The main strategy in this research is “Semantic Integration in the Package of Message from Islamic Republic of Iran Media for Managing Perceptions and Timely Escaping From Cognitive Parasite and Narrative and Ideas Developed by Western-American Media”. It seems that this strategy corresponds soft balance theory.}, keywords = {Strategy,Media Diplomacy,Cultural Sustainable Development,Islamic Republic of Iran,Post- JCPOA}, title_fa = {راهبردهای ارتقای دیپلماسی رسانه‌ای در زمینه توسعۀ فرهنگی ایران برای دوران پسابرجام}, abstract_fa = {ابزارهای ارتباطی به‌مثابه کارگزاران فرهنگی در شکل‌دهی به افکار عمومی و ذهنیت‌ها، تأثیر به‌سزایی دارند. تحولات منطقۀ آسیای غربی و افول گروه تروریستی داعش، همه‌پرسی جدایی کردستان عراق، روی کار آمدن دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس جمهور امریکا و حضور اکثریت جمهوری‌خواهان در مجالس سنا و کنگرۀ امریکا و لفاظی‌های تند نومحافظه‌کاران در قبال ایران اسلامی و تهدید لغو توافق برجام از سوی ترامپ، بسترهای تبلیغی بسیار عمیقی را برای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده است. هدف این تحقیق، راهبردهای مطلوب ارتقای دیپلماسی رسانه‌ای ج.ا.ا در راستای توسعۀ پایدار فرهنگی ایران در دوران پسابرجام است. این تحقیق با استفاده از روش دلفی، طی سه مرحله، با بهره‌گیری از الگوی برنامه‌ریزی استراتژیک انجام شد. برای دستیابی به اهداف تحقیق از نظرات 23 نفر از خبرگان این حوزه (کارشناسان و مدیران در عرصه‌های علوم سیاسی، روابط بین‌الملل، مدیریت فرهنگی، علوم ارتباطات، ارتباطات بین‌الملل و مدیریت رسانه) استفاده شد. نتیجه این تحقیق نشان داد راهبردهای رقابتی مناسب‌ترین راهبردها برای ارتقای دیپلماسی رسانه‌ای ج.ا.ا در راستای توسعۀ پایدار فرهنگی ایران در دوران پسابرجام هستند. در انتها راهبردهای رقابتی تدوین‌شده، اولویت‌بندی شدند. مهم‌ترین راهبردهای این تحقیق، راهبرد «یکپارچگی معنایی در بسته‌بندی پیام رسانه‌های ج.ا.ا برای مدیریت ادراک و فرار به‌موقع از پارازیت‌شناختی و روایت و ایدۀ ساخته و پرداخته رسانه‌های غربی ـ امریکایی در راستای تهاجم فرهنگی‌رسانه‌ای امریکا علیه ایران است». همچنین راهبرد «تأکید بر عبور از تک‌گویی به گفتگو در دیپلماسی رسانه‌ای ج.ا.ا در دوران پسابرجام که برای تحقق گفتگوی بین تمدن‌ها و ملت‌ها در راستای تنش‌زدایی و ایجاد فضای روانی بیناذهنیتی جهانی سالم برای گسترش روابط فرهنگی با ایران است». به‌نظر می‌‌رسد این راهبردها با نظریه موازنۀ نرم مطابقت دارد.}, keywords_fa = {راهبرد,دیپلماسی رسانه‌ای,توسعۀ پایدار فرهنگی,جمهوری اسلامی ایران,پسابرجام}, url = {https://www.jcsc.ir/article_31494.html}, eprint = {https://www.jcsc.ir/article_31494_22d9328c1d600538ee17152fd69a140b.pdf} }