@article { author = {Montazerghaem, Mehdi and Hakimi, Roya}, title = {The Role of Ethnicity and Gender in Media Reception; A Study of Sanandaji Women Reception of Qahve Talkh Series}, journal = {Cultural Studies & Communication}, volume = {13}, number = {48}, pages = {101-128}, year = {2017}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {2008-5575}, eissn = {2717-2287}, doi = {}, abstract = {The present descriptive study addresses the women's manner of consumption and reception of Qahve Talkh sitcom series in Sanandaj City. We analyze the formation of various types of readings among viewers and also investigate the individual and social factors affecting these readings, including age, educational level, marital status, and employment. We used qualitative method and the technique of in-depth interview with 28 women, relying on cultural studies and reception theory approaches. The findings show that Sanandaji women form interpretive communities within which they develop similar analyses of the series in some areas due to their similar everyday experiences, ethnicity, and gender. However, they have some differences in their consumption and reception of the series regarding the above-mentioned variables. In addition to these issues, social and political contexts at the time of release also affected viewers' readings of this media artefact.}, keywords = {Qahve Talkh sitcom series,Consumption and reception,Women of Sanandaj City,age,education,employment,Marital status}, title_fa = {مطالعۀ نقش توأمان قومیت و جنسیت در دریافت‌های رسانه‌ای: دریافت زنان سنندجی از سریال قهوۀ تلخ}, abstract_fa = {پژوهش حاضر به مطالعه توصیفی نقش توأمان قومیت و جنسیت در نحوۀ مصرف و دریافت سریال قهوۀ تلخ توسط زنان شهر سنندج می‌پردازد. علاوه بر این، تحلیل چگونگی شکل گرفتن گونه‌های متفاوت خوانش در میان مخاطبان و مطالعۀ تأثیرگذاری عوامل فردی و اجتماعی بر نحوۀ خوانش مخاطبان با توجه به متغیرهای سن، تحصیلات، وضعیت تأهل و شغل، مورد مطالعه قرار می‌گیرد. بدین منظور از روش کیفی و تکنیک مصاحبۀ عمیق با 28 نفر از زنان شهر سنندج با اتکا به رویکرد مطالعات فرهنگی و تئوری دریافت استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که از یک سو سریال قهوۀ تلخ به‌دلیل قرار گرفتن در ژانر طنز، باعث ابهام در زمینۀ جدی بودن و طنز بودن محتوا می‌شود. بنابراین امکان چندخوانی را برای مخاطب فراهم می‌کند و به همین دلیل، خوانش مرجح ندارد. از سوی دیگر زنان شهر سنندج با مصرف این سریال، تشکیل جماعتی تفسیری را می‌دهند که به‌دلیل تجربه‌های روزمره مشابه، قومیت و جنسیت مشابه در برخی زمینه‌ها دارای تحلیل‌های مشابه هستند. به‌گونه‌ای که بیشتر آنها از روایت سریال برای صحبت در مورد دغدغه‌ها، مشکلات اجتماعی و فردی خود استفاده می‌کنند، اما همین زنان به‌دلیل تفاوت در متغیرهای ذکر شده، تفاوت‌هایی در نحوۀ مصرف و دریافت سریال با یکدیگر دارند. به‌عنوان نمونه، زنان دارای تحصیلات بالا، سریال را با دقت و تمرکز تماشا کرده و به موازات لذت بردن از سریال، نسبت به آن انتقاداتی محتوایی نیز مطرح می‌کردند. علاوه بر این زمینه‌های اجتماعی و سیاسی جامعه، وجود گفتمان دیگری، قومیتی و فمینیستی حاکم بر شهر سنندج نیز یکی از عوامل تأثیرگذار بر خوانش مخاطبان بوده است. }, keywords_fa = {سریال قهوه تلخ,مصرف و دریافت,زنان شهر سنندج,سن,تحصیلات,اشتغال,تاهل}, url = {https://www.jcsc.ir/article_29001.html}, eprint = {https://www.jcsc.ir/article_29001_c86d21ce431fd14447488f2188992240.pdf} }