@article { author = {Safari, Mitra}, title = {Network analysis of social and professional relations in a brick kiln}, journal = {Cultural Studies & Communication}, volume = {13}, number = {46}, pages = {177-206}, year = {2017}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {2008-5575}, eissn = {2717-2287}, doi = {}, abstract = {Child labor in brick kilns is the problematic of this research. I study the social and professional relations in a brick kiln and analyze the structure in which child labor occurs. The analysis of three professional networks (“working interaction among workers”, “Supervising the work of other workers” and “Knowing the details of what other workers”) demonstrate that on the one hand, the structure of these networks marginalizes children and on the other hand the issue of child labor in the brick kiln is turned into the something personal and family. Moreover, the analysis of four social networks (“Friendship among workers”, “family visiting among workers” ,“Helping workers” and “Getting help from workers”) demonstrate that the ethnic and gender gaps deprives children from resources and opportunities of networks. }, keywords = {Child Labor,Brick Kiln,Social Network,Network Analysis}, title_fa = {کار کودک در کوره‌های آجرپزی تحلیل شبکه روابط کاری و اجتماعی یک کوره}, abstract_fa = {توضیح چیستی و چگونگی کار کودک در کوره‌های آجر‌پزی مسئله اصلی تحقیق حاضر است. با هدف دست یافتن به این توضیح، شبکه روابط کاری و اجتماعی میان افراد شاغل در یک کوره آجرپزی با هدف شناسایی ساخت اجتماعی‌ای که در آن پدیده «کار کودک» روی می‌دهد، تحلیل شد. یافته‌های حاصل از تحلیل سازمان کار در کوره نشان می‌دهد که چهار گروه کاری عمده «کارگران خشت‌زن»، «کارگران انبارزن»، «کارگران چرخکش» و «کارگران آجربارکن» در کوره مشغول به کار بودند که غالب کودکان کار در گروه کارگران خشت‌زن قرار می‌گرفتند. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که 1. ساخت سه شبکه کاری «تعامل کاری میان کارگران»، «نظارت بر کار دیگر کارگران» و «اطلاع از جزئیات کاری دیگر کارگران» به گونه‌ای است که از یک طرف کودکان را به حاشیه می‌راند و هیچگونه منبع و فرصتی را برای تغییر شرایط زندگی و کاری در اختیار آنها قرار نمی‌دهد و از طرف دیگر مسئله کار کودکان در کوره را تبدیل به مسئله‌ای شخصی و خانوادگی می‌کند و از طرح آن به عنوان مسئله‌ای که سازمان کار در کوره می‌تواند به آن رسیدگی کند، جلوگیری می‌کند. 2. ساخت چهار شبکه اجتماعی «دوستی میان کارگران»، «رفت‌وآمد خانوادگی میان کارگران» و «کمک کردن به کارگران» و «کمک گرفتن از کارگران»، مبتنی بر دو گسست قومیتی و جنسیتی، به گونه‌ای است که با ایجاد شبکه‌هایی همگن و یکپارچه از یک طرف دسترسی کودکان و خانواده‌های آنها را به منابع و فرصت‌های موجود در شبکه بسیار محدود کرده و از طرف دیگر امکان برخوردی متفاوت با پدیده کار کردن کودکان را از خانواده سلب می‌کند.}, keywords_fa = {کار کودک,کوره آجرپزی,شبکه اجتماعی,تحلیل شبکه}, url = {https://www.jcsc.ir/article_26025.html}, eprint = {https://www.jcsc.ir/article_26025_a7b56636680baa17cab8ca952389a76a.pdf} }