@article { author = {Saat chian, Vahid and Mahmoudi, Ahmad and Ghorbani, Mohamad Hossein and Izadkhah, Amir}, title = {The Role of Virtual Social Media’s Underlying Factors in Tendency Towards Spending Leisure Time on Sporting Activities}, journal = {Cultural Studies & Communication}, volume = {18}, number = {66}, pages = {251-268}, year = {2022}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {2008-5575}, eissn = {2717-2287}, doi = {10.22034/jcsc.2021.120872.2087}, abstract = { This research examines the effect of virtual media as background factors on people’s willingness to spend their time on sport-related activities during their free time. This research fits the category of practical in its objective, correlation research in its type, and has been conveyed as field work research. The populace of Sabzevar was considered as the research population, and in this respect 400 questionnaires were distributed, fitting the mythological body of the research. The questionnaire was designed to examine the willingness of the participants and the effect of virtual social media on their intentions; the data eventually was analyzed using descriptive and inferential statistics (t-sample and coincidental regression test). The results proved the existence of a meaningful relationship between virtual social media as background factors and participants’ tendency to do sports. The correlation ratio was 48 percent, and the coefficient of explanation was 22 percent. In this regard, it can be claimed that virtual social media can change 22 percent of such tendencies as background coefficient factors. Considering that social participation and information distribution among these factors had the highest impact on one’s tendency to engage with sport-related activities, it can be said that people’s motivation in participating in sport can be improved provided that media properly cover and distribute information and news regarding public walks and other public sport-related activities.}, keywords = {leisure time,Social Media,Environmental factors,Virtual,Sport}, title_fa = {نقش عوامل زمینه‌ای رسانه‌های اجتماعی مجازی در تمایل به گذران اوقات فراغت با رویکرد فعالیت‌های ورزشی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، نقش عوامل زمینه‌ای رسانه‌های اجتماعی مجازی در تمایل به گذران اوقات فراغت ورزشی بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده، از نظر نوع جزو تحقیقات همبستگی می باشد که به صورت میدانی اجرا گردید. جامعه آماری تحقیق کلیه شهروندان شهرستان سبزوار انتخاب شد و برای نمونه گیری در مجموع 400 پرسشنامه منطبق با نوع روش شناسی مطالعه توزیع شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته تمایل به گذران ورزش و کارکردهای رسانه‌های اجتماع بهره گرفته شد و در نهایت داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تی تک نمونه ای و آزمون رگرسیون به شیوه همزمان) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین عوامل زمینه‌ای رسانه‌های اجتماعی مجازی با تمایل به ورزش رابطه مثبت و معناداری برقرار است. ضریب همبستگی برابر با 48/0 و ضریب تبیین برابر با 22/0 می‌باشد و می‌توان گفت 22 درصد از تغییرات تمایل به ورزش از طریق عوامل زمینه‌ای رسانه‌های اجتماعی مجازی تببین می شود. با توجه به اینکه از بین این عوامل مشارکت اجتماعی و اطلاع رسانی بیشترین تاثیر بر تمایل به ورزش را دارا می باشند، می توان گفت در صورتی که رسانه ها بتوانند برنامه های جمعی را در راستای اجرای همایش های ورزشی و پیاده روی های عمومی ورزشی در سطح شهر به عموم مردم اطلاع رسانی نمایند می‌توانند باعث افزایش انگیزه مشارکت ورزشی مردم می‌گردند.}, keywords_fa = {اوقات فراغت,رسانه اجتماعی,عوامل زمینه‌ای,مجازی,ورزش}, url = {https://www.jcsc.ir/article_244654.html}, eprint = {https://www.jcsc.ir/article_244654_d2fda6f4fa0cca0a34b85c6918e2a581.pdf} }