@article { author = {Parvaei, shiva}, title = {Sociological Reading by Bourdieu of the Film "A Separation of Nader from Simin" with an Emphasis on Iran`s Society}, journal = {Cultural Studies & Communication}, volume = {12}, number = {44}, pages = {173-198}, year = {2016}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {2008-5575}, eissn = {2717-2287}, doi = {}, abstract = {Bourdieu had the help of two concepts of “Habitus” and “Field” to explain his theory and to show social distinctions, he argues that the social world is made up of different fields. Each field has its own certain habitus and they can change depending on the field`s change. He believes that modern world is based on distinction. This distinction is clear in structural concepts such as space, class, capital and also in reaction concepts such as habitus, intra field performances and taste. It can be argued that the world in the modern world is the place for distinction. Given up development of modernity in varied world, there are lots of fields of distinction. Understanding the distinction in every society and cultural practices need reading of internal texts of the society. Understanding texts with Bourdieu approach can show distinctive approaches in each society. Usually texts such as art, novels, movies, theater, cinema, literature and other areas of popular culture overflows society in which we can read distinction modeling. In this article given to reading of one of the texts (A Separation) with Bourdieu approach sought to show modeling and distinctive aspects. Such a reading could be useful in understanding the application of concepts in Iranian society. In this film Farhadi makes distinctions, class and cultural recognitions prominent based on habitus and capitals. This means people in various fields and according to capital and habitus are willing to show off and on this basis they are either winner or loser.}, keywords = {Bourdieu,distinction,Habitas,Capitals,A Separation}, title_fa = {خوانش جامعه‌شناختی بوردیویی از فیلم «جدایی نادر از سیمین» با تأکید بر جامعه ایران}, abstract_fa = {  بوردیو برای تبیین نظریه خود و برای نشان دادن تمایزات اجتماعی، از دو مفهوم عادت‌واره و میدان مدد می‌جوید و اظهار می‌کند که جهان اجتماعی از میدان‌های مختلف تشکیل می‌شود. هر میدانی عادت‌واره‌های خاص خود را دارد و عادت‌واره‌ها بسته به تغییر میدان، تغییر می‌کنند. در نگاه بوردیو دنیای مدرن بر پایه تمایز استوار است که این تمایز در مفاهیم ساختاری چون فضا، میدان، طبقه و سرمایه و همچنین در سطح مفاهیم کنشی یعنی عادت‌واره، عملکردهای درون میدان، ذایقه و سلیقه نمایان است. می‌توان گفت جهان‌زیست دنیای مدرن عرصه تمایزگذاری‌هاست. با توجه به گسترش مدرنیته در جهان‌زیست‌های متنوع، عرصه تمایزگذاری‌ متکثرند. فهم شیوه‌های تمایز در هر جامعه و فرهنگی لازم به خوانش متن‌های درونی آن جامعه دارد. فهم متن‌ها با رویکرد بوردیویی می‌تواند شیوه‌های تمایز در هر جامعه‌ای را نشان دهد. معمولاً متن‌هایی چون هنر، رمان، فیلم، نمایش، سینما، ادبیات و حوزه‌های دیگر فرهنگ عامه، سر ریزهای جامعه‌اند که مدل‌بندی‌های تمایز را می‌توان در آن خوانش کرد. در این مقاله با توجه به خوانش یکی از متن‌ها (فیلم جدایی نادر از سیمین) با رویکرد بوردیویی سعی بر آن است مدل‌بندی و جلوه‌های تمایز نشان داده شود. چنین خوانشی می‌تواند در درک کاربرد مفاهیم بوردیویی در جامعه ایران مفید باشد. فرهادی در این فیلم نوعی تمایز و تشخص طبقاتی و فرهنگی را بر اساس عادت‌واره‌ها و سرمایه‌ها برجسته می‌کند؛ اینکه افراد در میدان‌های مختلف متناسب با سرمایه و عادت‌واره منتسب به آن میدان متمایل به متمایز جلوه‌کردن خود هستند و بر این اساس بازنده یا برنده میدان می‌شوند.}, keywords_fa = {بوردیو,تمایز,عادت‌واره,سرمایه‌ها,جدایی نادر از سیمین}, url = {https://www.jcsc.ir/article_23152.html}, eprint = {https://www.jcsc.ir/article_23152_faeca9ed5327078054b0aae43c5b0b9d.pdf} }