@article { author = {Foroghani, Mohammad Mehdi and Aknarzadeh Jahromi, Seyed Jamaledin}, title = {The Status of the West in Politics of Identity of Islamic Republic of Iran: Discourse Analysis of the Series of English Bag and Zero Degree Circuit}, journal = {Cultural Studies & Communication}, volume = {10}, number = {37}, pages = {11-42}, year = {2014}, publisher = {Iranian Association of Cultural Studies & Communication}, issn = {2008-5575}, eissn = {2717-2287}, doi = {}, abstract = {The West has been a controversial concept for Iranians in the last century. Different identity discourses have tried to produce and fix different significations for the West and each signification has had its own social consequences. Given the unique position of state-run television (IRIB: Islamic Republic of Iran Broadcasting) in Iran, the representation of the West in the popular programs can support or emasculate a certain identity discourse. In addition, because IRIB is a state-run media, the analysis of the West Image in its texts can show the key position of the West concept in the identity politics of state dominant discourse. For exploring how Iranian television historical series represent the West, this research applies a Critical Discourse Analysis (CDA) to two famous Iranian historical television series (English Bag and Zero Point Orbit). The results show, although, the approach of state dominant discourse against the West affects the formation of both series, we can still see the presence of discourses that admire the West. Both series are at work to reproduce an ‘imagined community’ and construct a certain collective identity, and for this, they need to represent the West as ‘the other’. English Bag tries to build an Islamic collective identity and weakens the identity discourse that based on ancient Iranian values. In contrast, Zero Point Orbit does not emphasize Islamic identity clearly and instead fortifies Iranian national identity, although this fortification is performed in Islamic limitations of state dominant discourse. While English Bag problematizes some aspects of the West concept, Zero Point Orbit tries to naturalize these aspects. In contrast with the Orientalism discourse that represents the East as an ‘inferior other’, the research shows in the Occidentalism discourse of both television historical series, the West is not only an ‘inferior other’ but also a ‘significant other’ that ‘the self’ shapes in front of the West’s gaze.}, keywords = {collective identity,Historical Series,Iran,IRIB,Representation,Television,The West}, title_fa = {جایگاه غرب در سیاست هویتی نظام جمهوری اسلامی، تحلیل گفتمان انتقادی سریالهای کیف انگلیسی و مدار صفر درجه}, abstract_fa = {در سده‌ی اخیر غرب مفهومی پرمناقشه در فضای فکری کشور بوده و گفتمان‌های هویتی، دلالت‌های متفاوتی برای آن تولید کرده‌اند که هژمونیک شدن هریک، پیامدهای اجتماعی متفاوتی را رقم زده است. با توجه به موقعیت منحصربه‌فرد تلویزیون در ایران، نحوه‌ی بازنمایی غرب در آن می‌تواند گفتمان معینی را تضعیف یا تقویت کند. همچنین با توجه به مدل مالکیتی تلویزیون، بررسی تصویر غرب در این رسانه، جایگاه کلیدی این مفهوم در سیاست هویتی گفتمان مسلط را نشان می‌دهد. این پژوهش بازنمایی غرب در دو سریال تاریخی کیف انگلیسی و مدار صفر درجه را با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی و با توجه به سه فرانقش بازنمایی، تعاملی و متنی، مورد بررسی قرار می‌دهد. بررسی فرانقش بازنمایی با توجه به عناصر و موضوعات مرتبط با غرب انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد که گرچه صورت‌بندی هر دو سریال متأثر از نگاه گفتمان مسلط به غرب است، با این حال گفتمان‌های غرب‌ستا نیز در صورت‌بندی آن‌ها حضور انکارناپذیری دارند. گفتمان مسلط با ساخت چنین سریال‌هایی در کار تولید جامعه‌ای متصور و نوعی هویت جمعی است و این امر بدون بازنمایی غرب به مثابه‌ی دیگری ممکن نیست. مفهوم غرب برای برساختن دو نوع دیگری دیگری بیرونی و دیگری درونی به کار می‌رود. غرب به مثابه‌ی دیگری بیرونی، انسجام درونی هویت جمعی را در سطح دولت- ملت ممکن می‌کند. کارکرد دیگری بیرونی نیز مشروعیت‌زدایی از گفتمان‌های درونی رقیب با گفتمان مسلط است. این تحقیق نشان می‌دهد که برخلاف گفتمان شرق‌شناسی که در آن شرق دیگری پست و مادون است، غربِ برساخته شده در متون سریال‌ها به نحوی متناقض دیگری مهم است.}, keywords_fa = {بازنمایی,غرب,ایران,هویت جمعی,تلویزیون,سریال تاریخی,صداوسیما}, url = {https://www.jcsc.ir/article_15225.html}, eprint = {https://www.jcsc.ir/article_15225_f7e01f317a7994d91de823c89c0266e8.pdf} }